Een deel van je (nieuwbouw)huis als kantoorruimte gebruiken? Dit zijn de fiscale regels

09 november 2019

Werken aan huis heeft veel voordelen. Zo heb je geen reistijd, kun je snel bij je gezin zijn en heb je veel vrijheid (je kunt werken wanneer en hoe je wil). Maar voordat je een thuiskantoor begint is het handig om te weten wat de fiscale regels hiervoor zijn.

Om de kosten van de eigen werkruimte en andere kosten zoals de inrichting als aftrekpost op te kunnen geven is het belangrijk om te voldoen aan het zogenoemde zelfstandigheids- en inkomenscriterium. Het zelfstandigheidscriterium houdt in dat de werkruimte een zelfstandig onderdeel van de woning moet zijn. Je kantoor moet een eigen ingang en sanitair hebben. Het inkomenscriterium houdt in dat je minstens 70 procent van je totale inkomsten vanuit de betreffende werkruimte moet verdienen. Voldoet de ruimte aan deze criteria dan mag je maximaal vier procent van de WOZ-waarde van de werkruimte aftrekken.

Als je de ruimte voor 90 procent gebruikt als werkruimte, dan valt de ruimte onder het ondernemingsvermogen en mag je ook andere kosten als schoonmaak- en energiekosten, verzekeringen en kantoorinrichting van de belasting aftrekken. Gebruik je de ruimte voor minder dan 90 maar wel voor meer dan 10 procent als werkruimte dan kun je zelf bepalen of je de werkruimte als privé- of ondernemingsvermogen aanmerkt. Als de woning als privéruimte wordt aangemerkt mag je de hypotheekrente over deze ruimte niet aftrekken van de inkomstenbelasting. Kies je voor de hele woning als ondernemingsvermogen dan mogen alle kosten afgetrokken worden van de winst. Daar zitten wel enkele eisen aan zoals een bijtelling voor privégebruik en het betalen van belasting bij verkoop. 

Wil je van tevoren precies duidelijk hebben wat er wel en niet mogelijk is? De Belastingdienst heeft een formulier ontwikkeld waarmee je zelf kunt controleren of en welke kosten van je werkruimte aan huis aftrekbaar zijn.